facebook tracking
Avdelning

Ideella traineeprogrammet

Connect

Är du framtidens miljöhjälte?

Varje år deltar 24 personer i vårt ideella traineeprogram.

Som ideell trainee får du en unik möjlighet att bidra till en bättre miljö och samtidigt lära känna Naturskyddsföreningen som organisation, och många av de människor som verkar inom föreningen, både ideella och anställda.

Du får en grundlig introduktion till de aktuella miljöfrågor som föreningen arbetar med inom klimat, biologisk mångfald, hav och sötvatten, skog, hållbart jordbruk och skadliga industrikemikalier. Du får även kunskap om de olika strategier för förändring som Naturskyddsföreningen använder, så som politisk påverkan och mobilisering. Hållbart ideellt engagemang och ledarskap genomsyrar hela traineeåret.

Programmet löper läsårsvis. Nästa traineegrupp startar augusti 2021. Ansökningsperioden till 2021-2022 års program sker under perioden mars-april 2021. Du kan redan nu anmäla ditt intresse nedan så kommer du få information om när ansökan öppnar.

Du deltar i det ideella traineeprogrammet uteslutande på din fritid, med undantag för sex fredagar, jämt fördelade över året. Programmet bygger på ideellt engagemang och kan kombineras med heltidsarbete eller studier.

Programmet innehåller sex träffar, fredag-lördag. Hälften av träffarna sker digitalt och hälften på Naturskyddsföreningens rikskansli i Stockholm, om situationen kopplad till Covid-19 tillåter. Förhoppningsvis genomför vi den populära studieresan till Bryssel våren 2022, även detta beror bland annat på situationen kopplad till Covid-19.

Du som söker ska vara 20-30 år. Du ska ha lust, energi och tid att lägga ca 2 timmar per vecka på programmet, utöver de sex träffarna.

Du behöver inte vara expert på miljöfrågor idag! Vi strävar efter en mångfald av perspektiv och erfarenheter i vår förening och vill spegla det även i traineegruppen så vi hoppas personer med olika bakgrunder, från alla delar av landet söker till programmet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ideellt engagemang och/eller av att leda, inspirerar och/eller koordinera grupper i något sammanhang.

Frågor och svar om det ideella traineeprogrammet!

Kul att du är intresserad! Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna från de som är intresserade av att söka. Längst ned ser du hur du ansöker!

Hur mycket tid tar det?

Du deltar på sex träffar, fredag-lördag. En träff kan eventuellt bytas ut mot en studieresa till Bryssel våren 2022, där vi har program under två vardagar.

Mellan träffarna kommer du att få uppgifter som tar i snitt två timmar/vecka. Det handlar om att lära känna sin lokala naturskyddsförening, delta i aktiviteter tillsammans med andra ideella traineer på orten och göra en ideell insats inom någon av de frågor som engagerar dig starkast.

Vad är syftet med det ideella traineeprogrammet?

Att du på ett enkelt sätt kan göra något bra för miljön och att du hittar en plats inom Naturskyddsföreningens ideella rörelse. Genom att få in nya unga engagerade personer i vår förening hoppas vi kunna utmana oss själva och bli duktigare på att nå ut till fler.

Kostar det något att vara ideell trainee?

Nej. Vi ersätter dig för resor till och från träffarna. Behöver du övernattning i Stockholm så uppmanar vi alltid deltagarna att försöka bo hos vänner eller bekanta men går det inte så hjälper vi till med vandrarhem.

Får jag lön?

Nej, detta är ett ideellt engagemang.

Måste jag vara medlem för att söka?

Nej, men vi förutsätter att du delar våra värderingar och att du blir medlem om du blir antagen.

Hur ansöker jag?

Är du intresserad av att medverka i traineeprogrammet 2021/2022 så klicka på Connect, eller Connecta med oss och svara på frågorna. Du kommer att få en notis så fort vi öppnar för ansökningar inför 2021/2022. Har du redan svarat på frågorna är halva ansökan gjord!

Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Alla jobb

Våra traineer har ordet!

"Jag upplever att programmet, för den som är beredd att jobba för det, ger en stor frihet och utgör en bra kanal för att få kontakt med föreningen och arbeta med ett projekt som en tror på."

Vishal Parekh Ideell trainee 2017-2018

"Som trainee hos Naturskyddsföreningen har jag lärt mig att bli mer ifrågasättande och att jag kan skapa förändring. Man har mycket större möjligheter att förändra världen än man kanske tror.”

Alicia Ekström Ideell trainee 2017-2018

”Det ideella traineeprogrammet har gett mig möten med människor som jag annars inte kommit i kontakt med. Jag har också fått möjlighet att vara engagerad själv på ett helt nytt sätt och fått stor frihet i vad jag gjort rent konkret.”

Yasmine Amahzoune Ideell trainee 2018-2019

"Jag har kommit fram till att vi måste göra något tillsammans! Som trainee hos Naturskyddsföreningen så kan jag ta mitt moraliska ansvar tillsammans med andra – bara vi kan göra skillnad, jag väljer att vara en del av detta vi!”

Anton Emilsson Ideell trainee 2017-2018

Åsögatan 115