Avdelning

Ideella traineeprogrammet

Connect

Är du framtidens miljöhjälte?

Varje år deltar 24 personer i vårt ideella traineeprogram. Som ideell trainee får deltagarna en unik möjlighet att bidra till en bättre miljö och samtidigt lära känna Naturskyddsföreningen. Deltagarna får en grundlig introduktion till de frågor och strategier som föreningen arbetar med.

Programmet löper läsårsvis och nya deltagare ansöker till nästa års program under våren. Ansökningstiden för läsåret 2019-2020 har gått ut, men du kan redan nu anmäla ditt intresse nedan och få information om nästa ansökningstillfälle våren 2020.

Som ideell trainee får du fördjupa dig i miljöfrågor och hur du kan bidra till en bättre värld. Du får en unik möjlighet att lära känna Naturskyddsföreningens arbete i Sverige och insyn i miljörörelsers arbete globalt.

Du deltar i det ideella traineeprogrammet på din fritid. Programmet innehåller fem träffar, oftast fredag-lördag här på Naturskyddsföreningens rikskansli i Stockholm. Förhoppningsvis genomför vi även i år den populära studieresan till Bryssel. Under träffarna går vi igenom aktuella miljöhot och föreningens förslag på lösningar. Vi tar också upp frågor om föreningsutveckling och ledarskap i ideella organisationer.

Du som söker ska ha lust, energi och tid att engagera dig i våra frågor. Du är förmodligen i slutet av dina studier eller i början av ditt arbetsliv.

Du behöver inte vara expert på miljöfrågor idag! Det vi söker är engagemang och vill lägga delar av din fritid på ideellt arbete tillsammans med oss. Vi strävar efter en mångfald av perspektiv och erfarenheter i vår förening och vill spegla det även i traineegruppen så vi hoppas personer med olika bakgrunder söker till programmet.

Frågor och svar om det ideella traineeprogrammet!

Kul att du är intresserad! Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna från de som är intresserade av att söka. Längst ned ser du hur du ansöker!

Hur mycket tid tar det?

Du deltar på fem träffar. En träff kan eventuellt bytas ut mot en studieresa till Bryssel, där vi har program under två vardagar. De flesta träffar sker fredag-lördag i Stockholm.

Mellan träffarna ska du göra egna uppgifter där du naturligtvis kan välja hur mycket tid du vill lägga på dem. Som alltid med ett ideellt engagemang är det svårt att uppge en exakt siffra på hur många timmar det kommer kräva. Men du behöver ha utrymme för att kunna planera in tid till det ideella traineeprogrammet under hela läsåret.

Vad är syftet med det ideella traineeprogrammet?

Att du på ett enkelt sätt kan göra något bra för miljön och att du hittar en plats i Naturskyddsföreningen. Genom att få in nya unga engagerade personer i vår förening hoppas vi kunna utmana oss själva och bli duktigare på att nå ut till fler.

Kostar det något att vara ideell trainee?

Nej. Vi ersätter dig för resor till och från träffarna. Behöver du övernattning i Stockholm så uppmanar vi alltid deltagarna att försöka bo hos vänner eller bekanta men går det inte så hjälper vi till med vandrarhem.

Får jag lön?

Nej, detta är ett ideellt engagemang. Varje år har deltagarna gjort ett fantastiskt jobb och hur väl vi än skulle vilja så har vi inte möjlighet att ersätta arbetet.

Måste jag vara medlem för att söka?

Nej, men vi förutsätter att du delar våra värderingar och att du blir medlem om du blir antagen.

Hur ansöker jag?

Traineeprogrammet för 2019/2020 är i full gång. Är du intresserad av att medverka i traineeprogrammet 2020/2021 så klicka på Connect, eller Connecta med oss och svara på frågorna. Du kommer att få en notis så fort vi öppnar för ansökningar inför 2020/2021. Har du redan svarat på frågorna är halva ansökan gjord!

Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Alla jobb

Våra traineer har ordet!

"Jag upplever att programmet, för den som är beredd att jobba för det, ger en stor frihet och utgör en bra kanal för att få kontakt med föreningen och arbeta med ett projekt som en tror på."

Vishal Parekh Ideell trainee 2017-2018

"Som trainee hos Naturskyddsföreningen har jag lärt mig att bli mer ifrågasättande och att jag kan skapa förändring. Man har mycket större möjligheter att förändra världen än man kanske tror.”

Alicia Ekström Ideell trainee 2017-2018

”Det ideella traineeprogrammet har gett mig möten med människor som jag annars inte kommit i kontakt med. Jag har också fått möjlighet att vara engagerad själv på ett helt nytt sätt och fått stor frihet i vad jag gjort rent konkret.”

Yasmine Amahzoune Ideell trainee 2018-2019

"Jag har kommit fram till att vi måste göra något tillsammans! Som trainee hos Naturskyddsföreningen så kan jag ta mitt moraliska ansvar tillsammans med andra – bara vi kan göra skillnad, jag väljer att vara en del av detta vi!”

Anton Emilsson Ideell trainee 2017-2018

Åsögatan 115